woensdag 25 december 2013

Toch gelukt en niet verwacht


Woensdag 4 september 2013
Mijn eerste lessen scheikunde in twee 3e klassen en twee vierde klassen om ze klaar te stomen en aan de slag kunnen met eduScrum. De druk op mij was hoog. Dit kwam omdat volgend week woensdag Jeff Sutherland bij mij op school, het Ashram College op bezoek komt. Hij moet dan wel wat te zien hebben over eduScrum, de flappen sticker en de leerlingen in actie.
Normaal gesproken introduceer ik mijzelf en hou een verhaal over scheikunde komend jaar.
dat duurt gewoon 1 volle les. Dan heb ik minstens 2 - 3  lessen nodig om eduScrum uit te leggen en de leerlingen in de Kick Off mode te zetten.
Onder druk van het bezoek van Jeff Sutherland die woensdag 11 september komt kijken in de lessen.
Wat heb ik moeten doen in zo'n eerste les.
Introductie van mijzelf, groepen maken op basis van kwaliteiten, eduScrum, de flap  en de andere instrumenten uitleggen, zoals Burn Down grafiek en de velocity. De piramide van Lencioni uitgelegd en het belang van samenwerken. Hun van materiaal voorzien (flap, envelop, voorbeeld flap, eduScrum proces logboek, stickertjes, magneten, grafiek papier) en ook nog de opdracht voor de volgende les geven. De praktische organisatie, het fysieke materiaal vergde aardig wat voorbereiding.
Voor de 2e les moeten zij dus als opdracht de flap gemaakt hebben en de taken gestickerd. Dat ga ik de volgende les zien.
In de 2e les gaan we punten pokeren, de gemiddelde Velocity bereken. Dan is de Kick Off klaar of te wel de Definition of Ready!
Tot nu toe (1 les) is het gelukt en heb alle vertrouwen erin dat ze na de 2e les klaar zijn om echt te beginnen.
Al met al ben ik tevreden dat ik verder gekomen ben dan ik had verwacht.

Willy Wijnands
Ashram College

Geen opmerkingen:

Een reactie posten