woensdag 25 december 2013

5 havo leerlingen beginnen met eduScrum

Homepage


September 2013

Met de leerlingen van 5 havo ben ik sinds 4 september begonnen met klassikaal, frontaal les te geven. Wel interactief met de leerlingen de lessen gedraaid. De reden hiervoor is dat ik met de leerlingen  de hele 4 havo stof in 6 weken moet herhalen en voorbereiden op hun eerste schoolonderzoek.
op 11 september is Jeff Sutherland op bezoek geweest op het Ashram College en ook aan de 5 Havo klas en ook aan deze klas zijn verhaal over Scrum verteld. De leerlingen waren zeer enthousiast over Scrum. Maar nu nog de praktijk, die hebben ze nog niet ervaren.
Maandag 7 oktober heb ik hun praktische opdracht “Bepaal het koper gehalte in mobieltjes” aangekondigd. Deze opdracht doen we met eduScrum. Hun reactie verraste mij. Ze waren blij om eindelijk mee te beginnen. Jeff heeft toch wel indruk gemaakt die ze niet vergeten waren.
En inderdaad, ze waren enthousiast om teams te maken en dat hebben we ook in de  les gedaan en een teamnaam hadden ze snel bedacht. Ze wilden nog meer doen.  Dat heb ik een beetje afgeremd omdat ik veel aandacht moet en wil besteden aan het opstart proces. Voor hun moet duidelijk zijn wat ze moeten doen en  waarom ze dat gaan doen met eduScrum. Woensdag 10 oktober heb ik ze het eduScrum proces uitgelegd op basis van de piramide van Lencioni en Sangen. Daarna zijn ze aan de slag gegaan met de “Flap”maken, taken verdeeld voor de volgende les. De taken bestaan uit de “Flap” in orde maken met alles erop een eraan. Nadenken en op de “Flap”schrijven van de Definition of Done en de Definition of Fun. Maandag 14 oktober een deel van de les verder met het eduScrum proces. Dan ga ik met ze de taken laten stickeren, het aantal lessen bepalen, punten pokeren, de Burn Down grafiek maken en de gemiddelde Velocity bereken.
Vandaag 14 oktober verder gegaan met de opdracht.
Uitgelegd wat zij voor TO2 en de PO moeten kennen, kunnen en begrijpen, namelijk de theorie van redox reacties, de toepassingen van scheikunde in de chemische industrie en de praktische opdracht “Bepaal het koper gehalte in mobieltjes”. De flap was klaar, de team naam bedacht. Voorgedaan hoe je de taken zou kunnen stickeren en toe zijn ze heel driftig aan de slag gegaan. De eerste 100 stickertjes vlogen er doorheen  en alle teams hebben nog een setje van 100 stickertjes komen halen.
Gemiddeld hebben ze toch wel 150 stickertjes per team gebruikt.

Tijdens het plannen en pokeren kwamen ze er achter dat sommige taken toch wel erg groot waren.
Daarom hebben ze meer stickertjes nodig gehad om de taken kleiner te maken.
De opdracht start echt op 13 november 2013 en duurt  tot 1 februari 2014. Een lange tijd om overzicht te houden over hun eigen werk en vorderingen. Woensdag  zorgen zij ervoor dat alle taken gestickerd zijn en dan gaan we punten pokeren met planning poker.
De klus die zij moeten klaren is voor 1e week februari is een schoolonderzoek met theorie die gaat over redox reacties en chemische industrie. Ook moeten zij een verslag maken over hun onderzoek.
Dit is heel groot blok met werk dat zij moeten inplannen. In de afgelopen lessen hebben ze alle taken die voor de opdrachten moeten doen gestickerd. Daarna zijn ze hun taken gaan punten pokeren. Daar hebben zij 2 lessen aan besteed. Veel werk dus! Toen iedereen klaar was met punten pokeren heb ik de Burn Down grafiek en de Velocity uitgelegd. De kick off is nu bijna klaar. De volgende keer (na de herfstvakantie) gaan het hebben binnen het team over de D.O.D. en de D.O.F.
De flap is dan klaar om mee te gaan werken. De eerste les dat zij ermee gaan werken is in week 47, het schoolonderzoek is in week 5 en het verslag inleveren in week 6. Het uitvoeren van de eind proef doen ze in op 31 januari en 1 februari. Dit zijn de open avonden van het Ashram College. De basisschool leerlingen en  hun ouders zijn dan mijn leerlingen echt aan het werk.
De leerlingen hebben goed en serieus hun taken gestickerd en gepuntenpokerd. Wel vonden ze het heel veel werk, en dat is ook zo. Toen zij die opmerking maakten heb ze het nut en belang uitgelegd van heel goed plannen. Dit gekoppeld aan het Scrummen in het bedrijfsleven, waar er een hele dag voor het plannen staat voor een project van 30 dagen.
Ik ben in totaal voor dit grote project 4 lessen bezig geweest om eduscrum uit te leggen, teams te vormen, opdracht uitgelegd, taken laten stickeren en punten pokeren.
Week 47 gaan we ermee aan de slag. Nu herfstvakantie en dan de leerlingen voor te bereiden op hun eerste schoolonderzoek.
Eerste schoolonderzoek resultaten (gemiddeld 7,1  - 28 leerlingen - 2 onvoldoendes: 5,0)
Week 49
De leerlingen werken zelfstandig, hebben plezier en verzetten veel werk, tempo is hoog en de Burn Down lijn gaat goed naar beneden. De Velocity is hoog. Vragen om uitleg als ze dat nodig vinden.
Heb nog een extra opdracht (examen opgaven oefenen) erbij gedaan (mag niet). Vinden ze absoluut geen probleem.

Willy Wijnands
Ashram College, Alphen aan den Rijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten