woensdag 25 december 2013

De neuzen in de goede richting zetten

Homepage

September 2013 

‘Airplane game’ met klas leerlingen
Met leerlingen het ‘Airplane game” gespeeld om hun effect van eduScrum te laten ervaren. Met het spel ervaren zij in drie sprints dat zij in korte tijd hun productie kunnen opvoeren. Ze hebben leren review, retro, samenwerken, kleine verbeteringen leren maken, … Hun ervaringen en resultaten terug vertaald naar echte “vak” lessen.

1e ronde luidruchtig, sommige afwachtend, .....
2e ronde minder luidruchtig, nog blijer, enthousiaster, ....
3e ronde bijna stil in de klas, veel  lachen en positieve, competitieve stress, blij, zeer motiveert ...
Na afloop met hun terug geblikt op hun manier van werken en hun productie.


De resultaten:         Velocity        “Airplane Game”

Groep
1
2
3
4
5
6
7
1e sprint
2
1
1
2
3
8
4
2e sprint
5
4
4
6
9
9
9
3e sprint
13
11
9
15
16
17
14
Totaal
20
15
14
23
28
34
27

De Velocity is duidelijk verbeterd. De leerlingen waren zelf ook versteld van hun prestaties.

In deze les laten inzien dat goed overleggen (1+2 minuten) en daarna pas bouwen (3 minuten) ze hun productie sterk kunnen vergroten. Ik heb ze laten ervaren, voelen wat dit met hun doet.
Dit spel gebruikt ik om hun in de ready mode te zetten om te gaan eduScrummen met al voor hun in begin "het gedoe met de stickertjes". Klaargezet voor een sprint, een review, kaizen,  retrospective en vooral veel  FUN. Die FUN  moet ik ze gaan laten ervaren in de  scheikunde lessen. komt  goed.

Heel heel belangrijk was het plezier war ze beleefden aan het spel. Iedere ronde werden zij fanatieker met goede resultaten. Fantastisch om te  zien. Het was lachen, brullen en gieren. Plezier in je werk is belangrijk, daarom ook de Definition of FUN.       

Op naar de 3e les, ik heb er zin in. De klas zit in ieder geval in de goede mode.

Willy Wijnands
Ashram College, Alphen aan den Rijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten