|
Lars ervaringen met eduScrum
inleiding
eduScrum heeft mijn manier van werken in de scheikunde les sterk
beïnvloed, maar op een positieve manier. Ik denk dat ik zeker van een voordeel
heb mogen genieten door eduScrum. Door de methode zijn er namelijk betere
resultaten en maakt ieder individu een persoonlijke ontwikkeling door. Deze
ontwikkeling kan het individu alleen maar ten gunste komen. Ik heb kunnen leren
van eduScrum. Je leert jezelf kennen en legt sociale contacten. Als er betere
resultaten zijn behaald, dan betekent het dat de methode werkt dus dat de klas
en de individuele groepjes eduScrum goed hebben toegepast. Het motiveert mij
extra om me verder te verdiepen in kwaliteiten die ik wil gaan ontwikkelen en
op eenzelfde wijze als eduScrum verder te gaan werken.
De manier van
werken was zeer prettig. Allereerst is het samenstellen van de groepen aan de
hand van kwaliteiten een sterk punt van eduScrum. Er ontstaan groepjes met veel
verschillende eigenschappen en kwaliteiten. Je kunt selecteren op iemand die
goed is in rekenen, leidinggevend is, motiverend is, vrolijk is, enzovoort.
Doordat er een grote diversiteit is in eigenschappen kan men elkaar motiveren
en van elkaar leren, dit motiveert de werkhouding en werksfeer. Er is
waardering tussen de groepsleden. Als een groepslid iets even niet meer
begrijpt, dan is er het groepje die kan helpen. Het team is dus actief in staat
om elkaar te helpen en om elkaars vragen te beantwoorden zonder een leraar.
Leerlingen werken dus zelf organiserend, zelf studerend en met
verantwoordelijkheid.
De samenwerking
komt hierin nadrukkelijk aan bod.
Samenwerking, daar
draait het onder andere om bij eduScrum. Het groepje bestaat uit vier of vijf
personen waarin ieder zijn eigen inbreng heeft. Iedereen kan elkaar helpen.
Iedereen kan zijn mening uiten. Iedereen leert van elkaar. De onderlinge
betrokkenheid is groot. Je zit immers iedere les bij elkaar. Het is bovendien
ook gezellig; gezelligheid is belangrijk op het werkveld.
Wel waren er
natuurlijk personen die meer inbreng hebben dan andere personen, maar dit zal
in iedere samenwerking en groepsverband zijn. Niet iedereen heeft dezelfde
mentaliteit als jijzelf, die moet rekening met mensen houden.
Met de methode van
eduScrum wordt het werk transparant. Ieder lid van het groepje en de leraar,
zijn op de hoogte van het proces en wat er op dat moment speelt. Er is een
duidelijke structuur in het werk. Alles verloopt gestructureerd en planmatig op
een goed tempo. Met de methode fiets je
heel gemakkelijk door de activiteiten heen. Iedere les is er een ander streven
en het streven is bij ieder groepje anders. Doordat er een gezamenlijk
groepsbelang is wordt het streven vaak ook behaald. Ieder groepslid wil
uiteindelijk een goed resultaat neer zetten; goed presteren op de toets of een
goed cijfer voor een verslag. Om dit doel te kunnen bereiken zijn de
groepsleden sterk van elkaar afhankelijk. Er moet immers gezamenlijk een
resultaat neergezet worden waarin ieder zijn activiteit heeft volbracht. Ieder
groepslid heeft een verantwoordelijkheid voor de groep, dit motiveert de
leerling. Een leerling krijgt weinig kans om achter de feiten aan te rennen,
het wordt immers op de hielen gezeten door de groep.
Als één groepslid
achter begint te lopen, dan is dit een obstakel voor de groep. En deze
obstakels moeten in het groepsbelang worden verwijderd en vermeden. De
obstakels komen naar voren en komen aanbod in de Stand Up. Hier worden de
obstakels besproken. Waarom heb jij jouw huiswerk niet gemaakt? Zorg dat je
morgen weer bij bent!
Motivatie om aan
het werk te gaan is dus erg belangrijk bij eduScrum. Doordat de samenwerking en
de uitvoering van het proces transparant is wordt degene die achterloopt op de
feiten gedrukt; Maar motivatie brengt discipline, eigenschappen die gunstig
zijn in een volgend werkproces.
Teamleden
ondersteunen elkaar dus tijdens het proces. De samenwerking voorkomt
belemmeringen en zorgt voor controle en aanpassing aan elkaar. Niet iedereen in
de groep werkt immers even snel, de een is sneller dan de ander. Hierin moet
men elkaar ondersteunen, men moet elkaar motiveren om harder te werken of de
snelle werkers moeten afgeremd worden. Hierin komt de afhankelijkheid tussen
groepsleden weer duidelijk naar voren.
Een groot voordeel
van eduScrum is dat de werkvorm leidt tot betere resultaten. Wat wil een
leerling en leraar nog meer! Betere cijfers terwijl je ook nog veel leert en
actief bezig bent met het vak. De lessen worden met eduScrum dus efficiënter en
effectiever. De werkvorm leidt tot goede neergezette producten. De toetsen
worden beter gemaakt en verslagen krijgen een betere inhoudelijke diepgang en
kwaliteit. Leerlingen zijn namelijk actief bezig met de stof. Ze verplaatsen
post-its en dit geeft
iedere keer een kick: ‘Yes, weer wat af!’ en ‘Yes, volgende opdracht!’. De inspanning die wordt geleverd voor de werkvorm betaalt zich dus ook terug.
iedere keer een kick: ‘Yes, weer wat af!’ en ‘Yes, volgende opdracht!’. De inspanning die wordt geleverd voor de werkvorm betaalt zich dus ook terug.
Reflectie over het
leerproces met eduScrum
Wat is voor mij de essentie
van eduScrum?
Voor mij is de
essentie van eduScrum dat het werk dat moet worden uitgevoerd effectiever en
efficiënter verloopt waarbij samenwerking een grote rol speelt en dat leidt tot
betere producten en resultaten. Door eduScrum leert men veel van elkaar. Je
leert ander mensen kennen, je waardeert hun kwaliteiten en je ontwikkelt zelf
nieuwe kwaliteiten of ontwikkelt de kwaliteiten die je al hebt. Door eduScrum
maakt de eduScrummer een persoonlijke ontwikkeling door. Dit kan alleen maar
positief werken. Je leert jezelf beter kennen. Dit kun je later weer beter
toepassen. Er is een continue uitwisseling van kwaliteiten, ideeën en meningen.
Je moet eigen kwaliteiten inzetten en wordt geconfronteerd met de kwaliteiten
die je nog niet hebt of die nog onderontwikkeld zijn.
Zoals ik al eerder
heb beschreven is er een grote groepsverantwoordelijkheid, een groepsbelang en
onderlinge betrokkenheid. Dit leidt tot een betere samenwerking. Je leert
werken met mensen die het liever anders zien dan jij en je leert om rekening te
houden met andere mensen. Door de transparantie van het proces worden
belemmeringen duidelijk en kunnen daardoor gemakkelijker worden opgelost.
Iemand kan door de groep gemakkelijker op de vingers worden getikt. Achter gaan
lopen is geen optie. Je moet de activiteiten uitvoeren voor de groep en voor
jezelf. Je moet uiteindelijk zelf de toets maken, maar jouw kennis is wel nodig
in de groep.
Het
resultaatgericht werken en het actief werken leidt tot een gunstig en beter
resultaat. Door gestructureerd te plannen en te werken kan in eenzelfde periode
meer worden uitgevoerd met een beter resultaat.
Wat me tijdens deze afgelopen periode het
meest heeft verbaasd is dat eduScrum werkt. Ik had er eerst een beetje een hard
hoofd in, ‘een beetje stickertjes plakken en uiteindelijk sneller werken?!’. Ik
denk dat het eduScrummen heeft geholpen. Iedereen maakt een persoonlijke
ontwikkeling door en dit is goed voor iedereen. Iedereen wordt klaargestoomd om
later in teams op het werkveld te gaan werken. Alle mensen uit de klas zullen,
misschien ongemerkt, gestructureerd zijn gaan werken verwacht ik. Het is ook
vreemd om te zien dat sommige mensen in groepsverband met eduScrum wel werken
en zelfstandig niet kunnen werken.
Wat brengt eduScrum je
teamleden?
Hetgeen dat
eduScrum mijn teamleden brengt is dat zij zichzelf leren kennen en beter gaan
werken. Hun manier van leren en werken zal veranderen. Door eduScrum krijgt men
meer overzicht, men gaat planmatig en gestructureerd te werk en gaat
resultaatgericht te werk. Ieder maakt een persoonlijke ontwikkeling door,
gemerkt of ongemerkt. Iedereen zal leren van de methode. Je krijgt waardering
voor klasgenoten. Je leert nieuwe mensen kennen. Je leert jezelf kennen. Je bent
niet meer / minder afhankelijk van een leraar. Je wordt behulpzaam. Je wordt
verantwoordelijk. Je krijgt discipline. Je krijgt een gevoel van
groepsverantwoordelijkheid. Je krijgt motivatie. En als kers op te taart: Je
krijgt betere cijfers en resultaten. Je wordt dus klaar gestoomd voor de
toekomst.
Een grotere
diversiteit in kwaliteiten in groepjes werkt motiverend en je leert veel van
elkaar. Teamleden kunnen elkaar dus iets bijbrengen. Je kunt immers van elkaar leren en een
voorbeeld aan elkaar zijn. Als iemand goed is in leidinggeven, dan kan dit een
groepslid inspireren om zich hierin ook te ontwikkelen. Er is een uitwisseling
van kwaliteiten en eduScrum zorgt hiervoor. Als ieder voor zich in de klas had
gewerkt, iedereen maakt zijn eigen ding, ieder zijn eigen planning, ieder zijn
eigen verantwoordelijkheid; dan had er geen uitwisseling geweest in
kwaliteiten, raken mensen niet met elkaar in contact, krijgen mensen geen
waardering voor elkaar en zijn de leerlingen steeds weer afhankelijk van de
leraar.
eduScrum zorgt dus
voor een duidelijke verandering in de invulling van lessen en de manier van
werken.
Wat brengt eduScrum mij?
Doordat er een
uitwisseling is van kwaliteiten leer ik ook nieuwe dingen en kan ik een
inspiratiebron zijn voor andere personen. Zelf zet je ook kwaliteiten in. Ik
ben zelf iemand die graag snel aanpakt en het snel, maar wel netjes,
gestructureerd en planmatig, af wil hebben. Ik werk resultaat gericht en dit
betaalt zich ook terug. Ik ben gemotiveerd en kan goed samenwerken en goed
zelfstandig werken. eduScrum zorgt ervoor dat ik al mijn kwaliteiten kwijt kan
in de groep en in de les. Door eduScrum krijgen leerlingen bevestigen van wat
ze goed kunnen. Deze bevestigingen zorgen ervoor dat je jezelf leert kennen.
Hierdoor weet je ook waar je nog aan moet werken. Je kunt jezelf dus nieuwe
dingen aan leren. eduScrum speelt hierin een grote rol. Er is een transparante
werkvorm.
Hetgeen dat
eduScrum mij heeft geleerd is om meer rekening te houden met anderen. Ik ben
zelf een harde werker en kan daarin in soms te hard van stapel lopen. Meestal
als ik in groepsverband werk kies je toch degene die je al kent en waarvan je
weet wat ze kunnen. Nu met eduScrum kom je juist met mensen die anders zijn dan
jou en weer andere interesses hebben. Hierdoor kom je ook in contact met mensen
die minder gemotiveerd zijn. Hier moet je je in groepsverband aan aanpassen.
Dat is zeker goed. Deze minder gemotiveerde mensen hebben mij geleerd om wat
rustiger aan te doen en om rekening te houden met deze mensen.
Ik ben zelf altijd
al een wat rustige en serieuze jongen die niet altijd zijn mening onder woorden
kan brengen en daardoor niet altijd zelfverzekerd in zijn schoenen staat. Ik
heb ontdekt dat ik dit eigenlijk beter kan dan dat ik had verwacht. Doordat je
weet wat je kunt krijg je hierdoor automatisch meer zelfvertrouwen van.
eduScrum heeft dus
ook mij een persoonlijke ontwikkeling bijgebracht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten