Marenthe ervaringen met eduScrum
Inleiding
Met enthousiasme goed te werk gaan!
Dit
zijn de krachtige woorden die mijn eduScrum ervaringen verwoorden. Niet alleen
het enthousiasme spat ervan af, ook de ontwikkeling die je doormaakt is
ontzettend groot.
Tijdens
de scheikundelessen hebben wij eduScrum op de juiste wijze toegepast, ik heb
mij altijd bezig gehouden met eduScrum tijdens de lessen. Dit deed ik door mij
op de juiste manier op te stellen in de groep waardoor eduScrum onze lessen
duidelijk beïnvloed heeft. Dit beïnvloeden heeft een positief resultaat
geleverd en een enorme ontwikkeling van het individu bijgebracht. Deze
ontwikkeling kon goed worden toegepast bij eduScrum, maar ook bij andere
activiteiten. Door de eigenschappen van een individu in te zetten tijdens de
les kon er optimaal gewerkt worden. Ik heb mijn eigenschappen tijdens deze
periode op je juiste wijze ingezet, dit kwam dan ook ten goede van de groep.
Ook heb ik nieuwe eigenschappen in mijzelf ontdekt en deze wil ik in het
vervolg meer tot uiting laten komen.
Feitelijk
overzicht van uitgevoerde eduScrum activiteiten.
Het
toepassen van eduScrum in de scheikunde lessen was voor veel mensen nieuw, een
aantal hadden er al mee gewerkt met informatica. Ondanks dat leerlingen niets
van de methode wisten werd deze methode als negatief beschouwd. De uitleg van
Willy Wijnands over het principe van eduScrum bij scheikunde werd door veel
leerlingen als nutteloos gezien. Eerst twee lessen besteden aan het maken van
de flap en punten pokeren, die lessen haal je nooit meer in ‘dachten’ wij. Nu
is dat wel anders.
De
start van eduScrum was de tweede periode waarbij goede teams werden gemaakt,
deze teams kunne goed worden gemaakt aan de hand van een vragenlijst die de
leerlingen individueel invullen over de kwaliteiten die zij bezitten. Een
aangewezen persoon, de team captain, kiest op basis van de kwaliteiten
zijn/haar groepsleden. Een team bestaat vaak uit vier personen die allemaal
andere kwaliteiten bezitten. Het team maakt na de teamindeling een
taakverdeling, wie stuurt de groep? Etc. Hierna wordt de flap gemaakt met alle
verplichte onderdelen, dit zijn onder andere alles items, de DoD, de DoF, de
Velocity, de Burn Down die elke les worden bijgewerkt. Het team gaat dan
gezamenlijk puntenpokeren waarbij de onderdelen die moeten worden gemaakt
worden ingeschat worden op basis van moeilijkheidsgraad en duur van het werk.
Het in orde maken van de flap en alles daaromheen neemt twee lessen in beslag
maar dit betaald zich uiteindelijk terug.
In de lessen wordt dus veel zelfstandig aan de stof gewerkt, er was veel
verantwoordelijkheid bij de leerlingen, vaak was er één keer per week een
uitleg van de leraar. In deze periode werden en twee hoofdstukken behandeld en
er werd een onderzoek uitgevoerd. Aan dit onderzoek zat een presentatie
verbonden die in de avond plaats vond, deze presentatie was het vertellen over
en het uitvoeren van de proef. Door eduScrum kon dit onderzoek perfect worden
uitgevoerd.
Ook
de derde periode werd er met eduScrum gewerkt in dezelfde groepen als voorheen,
het proces verliep precies hetzelfde als de tweede periode. In deze periode
werden drie hoofdstukken behandeld, ook hier verliep de samenwerking goed. Deze
twee periodes werden voornamelijk op school uitgevoerd, het werken zoals
huiswerk werd ook thuis gedaan om ons streven per les te halen.
Wat is er leuk aan
eduScrum?
Wat is leuk vind aan
eduScrum is dat je in groepsverband kan werken en dat het heel gezellig is. Je
leert je eigen kwaliteiten beter kennen en deze ontwikkel je tijdens een
periode erg veel. Je leert hierdoor meer
van jezelf maar ook van andere. Doordat je in groepsverband werkt kun je elkaar
helpen met het uitleggen van moeilijke onderwerpen. En je haalt hogere cijfers!
Wat is er niet leuk aan
eduScrum?
Een nadeel is dat het soms
iets te gezellig is in een groepje, je bent sneller afgeleid en dit is soms
lastig als je wilt werken. Je bent afhankelijk van je groepsleden met een
opdracht. Je moet dus soms je groepsleden pushen om ze aan het werk te krijgen
zodat je het doel per les kunt behalen.
eduScrum
is een goede methode om leerlingen bij de les te kunnen houden, door in
groepsverband te werken ontstaat er een verantwoordelijkheid naar jouw
teamleden. Mijn team bestond uit 4 leerlingen waarvan ik twee leerlingen
nauwelijks kende, ik moest vertrouwen op de eigenschappen die zijn aan zichzelf
hadden gekoppeld. Mijn groep was niet meteen vertrouwd, het vertrouwen werd
langzaam opgebouwd waardoor de sfeer in mijn team steeds beter werd.
Het
maken en accepteren van de teams is in onze klas goed verlopen. Door leerlingen
met verschillende kwaliteiten bij elkaar te plaatsen ontstaan er perfecte
groepjes, deze zijn dan niet gebaseerd op vriendinnen en vrienden. In de
groepjes was acceptatie van leerlingen genoodzaakt, elke leerling is anders
maar je moet met iedereen kunnen samenwerken.
Hierbij
is het toepassen van de goede eigenschappen van belang en deze ontwikkelen,
behulpzaam zijn is dan ook essentieel. Je moet elke leerling bij jouw team
kunnen betrekken zonder dat deze anders behandeld wordt. Door meer belang voor
elkaar te hebben kun je elkaar meer leren. Zo leer je veel van jezelf, van
anderen maar ook leren anderen van jou. Samenwerking is bij eduScrum dus erg
belangrijk, tijdens dit schooljaar is eduScrum steeds beter toegepast in teams.
Door
elkaar te motiveren kom je steeds een stapje dichter bij het eindresultaat waar
je allemaal hard voor werkt. Iedereen kan zijn eigen steentje bijdragen en dit
zorgt voor steeds met ontwikkeling in de groep. Door eduScrum wordt het werken
veel makkelijker, alles lijkt vanzelf te gaan waarbij je beloont wordt door een
mooi resultaat.
Door
eduScrum van verschillende kanten te belichten ga je zien dat het werkt, een
methode waar niemand vertrouwen in had is nu een hele ervaring rijker.
De
ervaring stapelen zich op en het leuke is dat het allemaal positief is, zelf
had ik dit nooit gedacht. Ook ik moest even wennen aan de methode, je vertrouwt
op de personen die je kent, waarvan je weet wat ze kunnen en waar ze goed in
zijn. Als je op de juiste manier werkt kan
iedereen zijn eigen inbreng doen en kan ik
iedereen vertrouwen.
‘’Wat mij het meest heeft verbaasd, is dat ik met een nieuw
samenwerkingssysteem en met nieuwe groepsleden een mooi resultaat heb geleverd.
Het nieuwe systeem was even wennen maar was uiteindelijk erg overzichtelijk.
Ook de groepsleden waren nieuw en daar heb ik door dit systeem vertrouwen in
gekregen. Dit vind ik erg bijzonder omdat ik niet zomaar met deze mensen zou
gaan samenwerken aangezien ik Amke en Myrthe niet goed kende. Toch hebben wij
met z’n vieren een mooi resultaat geleverd waar we trots op kunnen zijn!’’
Ik
zal in de toekomst ook meer met eduScrum willen werken, in groepsverband werkt
dit voor mij prettig. Ik weet goed wat ik aan anderen heb en zij aan mij. Het
is een geordende manier van werken en dit vind ik erg fijn, zo weet ik precies
wat ik nog moet doen om een goed resultaat te leveren. Ik ben erg
resultaatgericht en wil het beste uit mezelf en mijn team naar boven halen.
eduScrum sluit hier volledig op aan!
In
mijn team werd steeds beter gewerkt, soms te hard. De meeste activiteiten zijn
op school uitgevoerd tijdens de scheikundelessen, aan huiswerk moest vaak thuis
gewerkt worden. Ook thuis werd er hard gewerkt en probeerde iedereen zich aan
de regels van het team en eduScrum te houden. De Definition of Done speelde
hierbij een belangrijk rol, door deze belangrijke punten in mijn groep te
benadrukken hadden wij alles onder controle.
“Als team captain heb ik
de rol van een team captain aangenomen, vaak bepaalde ik wat het huiswerk was
of wat er gedaan moest worden. Daarin heb ik mij niet streng opgesteld, de
verantwoording van wanneer het huiswerk gemaakt werd lag bij de groepsleden
zelf. Door de groepsleden te coachen konden wij allemaal gestructureerd werken.
Ik wilde niet de team captain zijn die zichzelf heel hoog staat, ik ben in de
groep gebleven en heb door duidelijkheid gezorgd voor goede resultaten.”
Op
de resultaten die wij als groep hebben neergezet mogen wij erg trots zijn, door
eduScrum toe te passen zijn de resultaten hoger dan ooit. Van het eerste
onderzoek waarbij wij eduScrum hebben toegepast hebben wij veel geleerd, welke
dingen moeten wij voortzetten en welke dingen moeten we verbeteren? Verbetering
is altijd mogelijk, zelfs met een 9,9 namen wij als team geen genoegen. Als team hebben wij elkaar bij de groep
betrokken om een optimaal resultaat te kunnen behalen, obstakels gingen wij uit
de weg om ons streven elke les te halen.
Reflectie
over het leerproces met eduScrum.
‘’Ik heb geleerd dat ik een punctueel persoon ben, door alles
geordend te hebben kan ik mij het beste inzetten. Door mijzelf structuur te
geven tijdens het werken krijg ik meer vertrouwen in mijn kunnen. Ik heb een
gevoel van verantwoordelijkheid voor mijn groep, ik wil mijzelf van mijn beste
kant laten zien zodat ik mijn groepsleden kan helpen. Ik heb geleerd dat ik
mijn mening uit bij vertrouwende personen en dat ik deze overtuig van mijn
mening. Als ik mijzelf respectvol neerzet zie ik dat andere open staan voor jou
en daarmee zorg ik voor mezelf (en voor anderen) voor
meer plezier.’’
eduScrum heeft bij mij gezorgd voor een enorme
persoonlijke ontwikkeling. Dit had ik van tevoren nooit gedacht. eduScrum geeft
mij veel inzicht op mijzelf, wat ik kan en wat ik moet leren. Hierbij komt naar
voren dat ik veel meer kan dan ik dacht, dit geeft mij zelfvertrouwen dat ik
goed kan gebruiken.
Wat is de
essentie van eduScrum?
eduScrum
is voor mij een effectieve en efficiënte manier van werken dat resultaatgericht
is. Hierbij is het samenwerken van groot belang. Het samenwerken met deze
methode verloopt erg goed. Ik ben normaal gesproken geen voorstander van
samenwerken, ik vertrouw op mijn eigen kunnen. Door eduScrum is mijn beeld
veranderd.
Met
eduScrum kun je elkaar veel leren en bijbrengen, je maakt een persoonlijke
ontwikkeling door die positief is voor de toekomst. Je leert jezelf en anderen goed kennen
doordat kwaliteiten veel aan bod komen. Door de groepsverantwoordelijkheid
werkt iedereen beter en leer je meer rekening te houden met anderen. Doordat je
elke les actief bezig bent beheers je de stof sneller en beter. Dit leidt ook
tot een goed resultaat!
’Ik ben gegroeid op het gebied van zelfvertrouwen, ik
heb meer zelfvertrouwen gekregen doordat ik met andere mensen werk. Mijn manier
van werken ben ik erg blij mij en ik ga dit doorzetten. Ik ben voor mezelf
opgekomen en heb mijn mening geuit, ik heb verantwoording gekregen en heb nog
georganiseerder kunnen werken mede met dank aan het eduScrummen.‘’
Wat
brengt eduScrum je teamleden?
Ook
mijn teamleden zullen zich beter leren kennen en hun kwaliteiten naar voren
brengen. De manier van werken zal door mijn invloed wel degelijk veranderd
zijn. Ik heb hen mijn eigenschappen bijgebracht waardoor er serieuzer werd
gewerkt. Ook hebben zij meer verantwoordelijkheid gekregen over hun prestaties,
naar mate er een obstakel was zagen ook zij in dat hun manier van werken
veranderd moest maar ook kon worden. Door hen moed te geven is dit gelukt.
Ook
zij hebben een persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt die heb ten goede zal
komen in de toekomst. Onopgemerkt hebben zij een verandering doorgemaakt waar
zij met trots naar kunnen kijken.
"Ik heb aan mijn teamleden
geleerd dat zij gestructureerd moeten werken, door alles op een rijtje te
hebben en je te houden aan de planning. Met veel plezier kan je ook hard
werken, als je je inzet voor een doel kan je dit bereiken. Ik heb mijn
teamleden geleerd om niet over de top te gaan met de lol, maar om soms iets
terug te deinzen en weer aan het werk te gaan. Ondanks dat er tegen het vele
werk werd opgezien heb ik er met mijn kwaliteiten voor gezorgd dat alles netjes
werd gemaakt. Maar ook dat niets overhaast of te snel werd behandeld zodat
iedereen elkaar hulp kon bieden.’’
Wat
brengt eduScrum mij?
eduScrum
zorgt ervoor dat ik prettig kan werken en een goed resultaat behaal. eduScrum
zorgt ervoor dat je altijd geordend werkt, ook als er obstakels zijn kan je deze uit de weg gaan. Door in een groep te
werken heb ik beter kunnen leren samenwerken, mijn vertrouwen op andere
leerlingen is toegenomen als deze op de juiste manier hun steentje bijdragen.
Bij eduScrum wordt je beloont voor je werk en dat zie ik je graag. Het geeft je
de kick om nog harder te gaan werken om het optimale resultaat te kunnen
behalen.
’Ik heb geleerd om ontspannen te zijn, ondanks dat ik
recht op mijn doel af ga, heb ik geleerd om rekening te houden met de
omstandigheden. Het doorzetten en dingen doen met plezier in een les hebben mij
goed gedaan. Door duidelijk en eerlijk te zijn tegenover mijn groepsleden heb
ik mijn groepsleden kunnen overtuigen en stimuleren. Ik heb geleerd om
verantwoordelijkheid te nemen over anderen om ook hen het beste resultaat te
laten behalen. Door elkaar te helpen heb ik heel veel geleerd, vanuit een
andere invalshoek te kijken heb ik met veel enthousiasme mijn doelen bereikt en
andere vertrouwen gegeven in hun kunnen.’’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten