INTERVIEW met Willy Wijnands door Nina Visser
PULSE MEDIA GROUP – ONDERWIJS VAN DE TOEKOMST – ONDERZOEKEND LEREN –
juli 2017
Persoonlijke
ontwikkeling stimuleren met onderwijs
Wanneer
leerlingen eigenaar zijn van hun
eigen leerproces, raken ze
intrinsiek gemotiveerd, beleven ze meer
plezier aan leren en
maken ze veel persoonlijke groei door, zegt Willy
Wijnands, grondlegger van eduScrum. “Leerlingen halen samen het beste uit
elkaar en zichzelf naar boven.”
Hoe kunnen leerlingen eigenaar worden van hun eigen
leerproces?
“Door in kleine groepen aan opdrachten te werken,
ontdekken ze op hun eigen manier waar ze goed in zijn en wat ze nog
kunnen leren. Als
een project is afgesloten, ontvangen leerlingen niet alleen een cijfer,
maar reflecteren ze ook op hun kwaliteiten en op wat ze hebben geleerd
van zichzelf, van anderen en wat
anderen van hen hebben geleerd. Daarnaast beschrijven ze wat ze de volgende
keer beter kunnen doen. Door zich
bewust te worden
van hun eigen kunnen en te leren benoemen wat ze wel en niet willen, worden ze de baas over zichzelf en hun leerproces.”
Welke rol
speelt samenwerking hierbij?
“Samenwerking leidt tot persoonlijke ontwikkeling, die is gebaseerd op vier bouwstenen: vertrouwen, communicatie, betrokkenheid en verantwoordelijkheid. Voor samenwerking
is onderling vertrouwen tussen
leerlingen nodig. Daarnaast is communicatie
heel belangrijk, zodat ze leren zichzelf te zijn en durven te zeggen wat
ze vinden. Deze twee bouwstenen zorgen voor betrokkenheid binnen het team,
die weer leidt tot verantwoordelijkheid. De vier
bouwstenen hebben niet alleen
betrekking op het team als geheel, maar ook op individuele leerlingen.”
Hoe dragen jullie hieraan bij?
“Wij hebben eduScrum
ontwikkeld om de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Dit is
een actieve samenwerkingsvorm,
waarbinnen leerlingen in teams opdrachten maken volgens een vast ritme. Zij
bepalen zelf hun activiteiten en
houden hun eigen voortgang bij. De leraar bepaalt de opdrachten en biedt waar
nodig ondersteuning aan een klas, team
of individuele leerling.
Door deze methode gaan leerlingen zelf nadenken over
hoe ze willen leren. Ik neem nu zelfs leerlingen mee naar trainingen, waar ze
docenten leren omgaan met de methode.
Hierbij is het belangrijk om te benadrukken dat eduScrum slechts een middel is. Het is juist goed als er ook
met andere methoden gewerkt wordt, om variëteit in het onderwijs aan te brengen.”
Nina Visser PMG
Geen opmerkingen:
Een reactie posten