Een “buitenstaander” over eduScrum
Homepage
Willy Wijnands van
eduScrum heeft tijdens een bijeenkomst op de TU Delft voor docenten informatica
laten zien hoe hij scrum in het onderwijs inzet. Het sprak mij aan, maar ik
wilde het ook met eigen ogen zien. En dus heb ik gevraagd of ik samen met 2
studenten van de opleiding een kijkje mochten nemen bij Willy in de klas, op
het Ashram College....
Ik heb de
studenten van de opleiding gevraagd te kijken naar hoe eduScrum invulling geeft
aan drie basisbehoeften van leerlingen om te kunnen presteren: autonomie, competentie en relatie. Het
gaat er mij namelijk vooral om: wat maakt dat dit werkt?
Autonomie.
De leerling krijgt
veel ruimte om het leerproces zelf vorm te geven. De docent maakt duidelijk WAT
hij verwacht van de leerlingen: dan en dan een toets, een deadline voor een PO
met die en die eisen, etc. De leerlingen bepalen HOE. Welke opdrachten gaan we
maken als voorbereiding, hoe verdelen we het werk voor de PO, etc. De
leerlingen voelen zich eigenaar van het leerproces.
Competentie.
De leerlingen
leren wat hun kwaliteiten zijn door het samenwerken in een team. Ze moeten
regelmatig reflecteren op het proces en het samenwerk, vragen zich af, wat gaat
goed, wat kan beter. Ze worden zich steeds meer bewust van hun eigen leerstijl.
Relatie.
De docent heeft
veel tijd om gesprekken aan te gaan met de leerlingen, individueel, of als
groep, en kan daarbij begeleiden in het leerproces. De leerlingen werken samen
in groepjes, van steeds verschillende samenstelling, en leren elkaar daardoor
ook beter kennen.
Conclusie.
eduScrum geeft dus ruimte om aan deze drie
basisbehoeften invulling te geven."
Eigenaarschap.
We hebben gezien
dat Willy veel verwacht van zijn leerlingen, en checkt of ze zich aan hun eigen
planning houden. Willy geeft feedback door inhoudelijke vragen te stellen in
een groepje, of door een tussentijds toetsje. Hij hamert op het goed toepassen
van het proces, en het goed bijhouden van “de flap”. Hij creëert een veilige
sfeer, en accepteert niet dat leerlingen niet nuttig bezig zijn. Hij besteedt
veel aandacht aan het belang van samenwerken. En hoewel Willy duidelijk de baas
is in de klas, geeft hij ze ook veel vertrouwen en vrijheid. En dat maakt dat
leerlingen zich eigenaar voelen van het leerproces.
Martin Bruggink, TUDelft.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten